„Не съм достатъчно добър/а, за да срещна любовта“ (и други лъжи, които мозъкът ти повтаря)

 

„Толкова много съм вложил/а в тази връзка – няма как да си тръгна сега или?

„Прекалено късно е да се върна в университета и да започна наново кариерата си“

„Всички  свестни мъже са заети“

 „Няма как просто да зарежа всичко и да отида да живея на друго място“

„Колкото и да работя няма да получа поста, който искам“

 

Звучи ли познато? Ако не си имал/а точно тези мисли вероятно имаш други твои – сходни на тях – напрапливи и интузивни, които просто се появяват и сякаш блокират инициативата  ти  да преследваш това,  което искаш или може би се опитват да те насочат към това да се стремиш към по“ реалистични“ цели и мечти.  Почти всички имаме такива и това е напълно естествено. Подобни вярвания често обаче се превръщат в неадаптивни мисли.

Какво представляват неадаптивните мисли?

Неадаптивните мисли са устойчиви когниции, които обикновено са интрузивни, изопачени, негативни  и най-често неточни. В общия случай не са просто една мисъл „ Той няма да тръгне с жена, която изглежда като мен“, а по-скоро възникват като част от по-голяма когнитивна схема – патерн или изначално вярване – „Никой няма да ме обича, такава каквато съм“. Те възникват по същия начин, по който изграждаме вярванията ни за света. Най-често абсорбираме тези вярвания или начин на мислене от най-ранните ни преживявания – от нашите родители, хората, които са се грижили за нас, съученици, приятели и т.н.

И докато някои от вярванията могат да бъдат работещи за нас като : „Не влизай в кола на непознат“, други може би не толкова.  Както се разбира от наименованието им, те ни пречат да се адаптираме адектвано към средата или ситуациите, в които се намираме. На едно по-базово равнище неадаптивните мисли могат да блокират стремежа ни да гоним целите си или да се превърнат в удобно оправдание да се откажем от работата, партнъора, пътуването или начина на живот, който искаме.  В други случаи те могат  да повляят на цялостното ни емоционалното състояние, допринасяйки за развитието на по-сериозна симптоматика като тревожност, депресия или усещане за безпомощност.

Как можем да установим кои са неадаптивните ни вярвания?

Ето и няколко въпроси, с които можеш да разбереш повече за характера и причините за възникването на неадативни мисли.

  • Какви лъжи ти повтаря мозъка? – Кои са онези автоматични мисли, които ти казват, че не можеш да направиш едно или друго нещо ? Какво изниква като мисъл когато решиш да последваш определена цел или това, което искаш?
  • Доколко неадаптивните ти мисли имат конкретна насока ? Често тези мисли се въртят около една или няколко теми, като например стах от провал   – „Няма да се получи, никога нищо не ми се получава“;  страх от загуба„За какво изобщо искам връзка с нея, ясно е, че ще ми изневери“ ; липса на инициатива„За какво да кандидатствам – няма да ме изберат“ и др.
  • Какъв е източникът на неадаптивната мисъл? – Откъде идва това вярване? Напомня ли ти на някой, който е говорил по подобен начин? Кой може да е този човек?
  • Как въздейства вярването на живота ти? – Как вярата в тези неадактивни мисли се е отразила на живота ти? ; Каква  потенциално би била цената, която ще платиш ако не спреш да ги слушаш?

Кои са техниките за овладяване на неадаптивните мисли?

Разбира се, след като сме установили кои са неадаптивните ни мисли, идва и логичният въпрос как да ги овладеем. Ето няколко техники, с които можеш да направиш това :

  • Използвай чужда перспектива Има ли някой в живота ти, който не се връзва на подобна мисъл като теб? Какво би казал твой приятел или терапевта ти за това? Какво ли алтернативно вярване може би има той/тя? Какво би било за теб да си повярваш в неговата/нейната мисъл, а не неадаптивното ти вярване? Как би се отразило това на живота ти?
  • Използвай контрапримери, с които да се самоопровергаеш Можеш ли да се сетиш за трима човека или ситуации, които опровергават вярването ти? Ако например вярваш, че няма да намериш човека до себе си, защото не си достатъчно слаб/а, можеш ли да се сетиш за три примера на хора около тебе, които са намерили любовта без значение от теглото си?
  • Практикувай критичен начин на мислене Замисли се – това реалистично ли е? Доколко този начин на мислене не е на принципа или черно или бяло, всичко или нищо? Доколко се базира на факти от реалността? Има ли причини да мислиш, че тази мисъл може би не е на 100% вярна?
  • Запитай се дали би споделил/а тази мисъл на твой близък –  Би ли казал/а това на най-добрия си приятел или детето си? Какво би им казал/а вместо това?

Често неадаптивните  мисли ограничават потенциала ни. Всички ги имаме, но е важно да си дадем сметка доколко те ни вършат работа и ако не, какво друго алтернативно вярване може да допуснем за себе си. Промяната идва тогава, когато  когато осъзнаем собствените си когнитивни блокажи и неадаптивни мисли и изберем да повярваме на алтеративни такива,  които да допринесат за постигането на целите ни.

Автор :

Филипа Велкова 

No Comments

Post A Comment