Високо функционираща депресия? Девет признака, по които да я познаем.

Ако трябва да опишеш депресиран човек, какво ти хрумва?

Някой, който не може да стане от леглото? Който звъни, за да предупреди , че не може да отиде на работа,защото не може да излезе от вкъщи? Някой, който се изолира от социални контакти? Или може би някой, който не може да спре да плаче и постоянно се чувства безнадеждно?

А дали си го представяш като успешен професионалист, който работи на висока позиция в разрастваща се компания, с много приятели, обучения и титли зад гърба си, който се събужда с тревожност всяка сутрин под натиска на това да продължава да се старае да бъде „перфектен‘‘ във всяко едно отношение. Дали в съзнанието ти изкача усмихнатата колежка, която винаги изглежда сякаш успява да се справи с всичко, а всъщност вътрешно се възприема като пълен провал?

Да, едва ли ще си представиш точно тях. Но вдействителност именно те могат да се окажат пример за хора с т.нар. високо функционираща депресия. Днешният блог пост е посветен на това да разгледаме повече за това какво представлява високо функциониращата депресия – как се проявава и по какво да я познаем.

Високо функциониращата депресия е още известна като депресията на перфекционистите. Най-големият риск за тези хора е,че те често не се чувстват наистина щастливи, но дори не си дават сметка, че страдат от депресия. Ето и списък с 9 показатели и модели на поведение, които могат да ни дадат яснота за това как изглежда тя в реалния живот :

  • Трудност да изразим щастие и радост – неща, които може би преди са ни доставяли удоволствие като ходене на йога или излизане с приятелки, вече ни се струват като истинско бреме или нещо, което всячески се опитваме да избегнем, защото би представлявало по-скоро усилие, отколкото подкрепа.
  • Постоянна критичност – към себе си и към другите. Считаме себе си като провал, шефът ни е идиот, гаджето ни ни подлудява, чувстваме, че животът е пълен абсурд. Този хроничен негативен патерн може да изглежда като нещо, което просто не можеш да спреш.
  • Постоянно съмнение в себе си – чудим се дали работим на подходящата за нас позиция, дали сме с правилния човек, несигурност какво да правим с живота си и дали сме на прав път.
  • Понижена енергия – Чувство на умора, цялостна липса на физическа, емоционална и психическа енергия. Сякаш постоянно носим товар на гърба си и всяко едно нещо през деня изглежда като тежко предизвикателство, с което трябва да се справим.
  • Раздразнителност и чести гневни изблици – Сякаш избухваш постоянно – партнъорът ти е казал нещо накриво, колегата ти е объркал проекта, детето ти е счупило любимата ти чаша. Ако сякаш постоянно се палиш за малки неща в повече от необходимото, това може да е знак за високо фунционираща депресия.
  • Малките неща ни се струват ужасно трудни – изпълнението на  всяко едно задължение ни изглежда като огромно усилие или се усещаме крайно стресирани от неща, на които не сме отдавали толкова значение преди.
  • Чувство на вина и тревожност за миналото и бъдещето – постоянна тревожност за това дали сме избрали правилната за нас кариера, дали сме с подходящия партнъор, ще можем ли да си платим наема,кой ще се грижи за родителите ни като остреят. Тези притеснения възникват у всеки един от нас, но ако постоянно се тревожим за миналото и бъдещето,то това може би не е ‘‘нормално‘‘ притеснение.
  • Цялостно усещане за тъга – през по-голямата част от времето усещаме тъга и безпомощност, които не можем да си обясним.
  • Невъзможност да си дадем почивка – постоянно си търсим нещо, с което да сме ангажирани – Не можем да си позволим да забавим темпото и да скучаем или не правим нищо заради ‘‘неудобните“ мислите , които веднага възникват в съзнанието ни.

В даден момент от живота ни е напълно възможно да се припознаем във всяка една или някои от точките в горепосочения списък.  Понижената енергия, чувство на тъга или раздразнителност след дълъг работен ден са нормални човешки преживявания и по никакъв начин не се опитвам да ги патологизирам. Когато обаче те станат постоянна част от живота ни, за дълги периоди от време – месеци или дори години,  е възможно да става въпрос за нещо повече от ‘‘просто‘‘ безпокойство и тревожност.

Независмо, че за разлика от т.нар. депресивно разстройство, с високо фунциониращата депресия привидно можем да се удържаме и да се справяме с ежедневните си задължения, в дългосрочен план тя също крие своите рискове.  С цел “овладяване“ на гореописаните  симптоми често се отключват негативни коупинг стратегии, както и други съпътстващи разстройства като разстройства на храненето или употреба на алкохол и/или психоактивни вещества. В този смисъл е важно да се погрижим за себе си, да потърсим подкрепа и да работим по един адаптивен начин за овладяване на високо функционираща депресия.

Автор :

Филипа Велкова

No Comments

Post A Comment