Високо функционираща депресия? Девет признака, по които да я познаем.

Ако трябва да опишеш депресиран човек, какво ти хрумва?

Някой, който не може да стане от леглото? Който звъни, за да предупреди , че не може да отиде на работа,защото не може да излезе от вкъщи? Някой, който се изолира от социални контакти? Или може би някой, който не може да спре да плаче и постоянно се чувства безнадеждно?

А дали си го представяш като успешен професионалист, който работи на висока позиция в разрастваща се компания, с много приятели, обучения и титли зад гърба си, който се събужда с тревожност всяка сутрин под натиска на това да продължава да се старае да бъде „перфектен‘‘ във всяко едно отношение. Дали в съзнанието ти изкача усмихнатата колежка, която винаги изглежда сякаш успява да се справи с всичко, а всъщност вътрешно се възприема като пълен провал?

Да, едва ли ще си представиш точно тях. Но вдействителност именно те могат да се окажат пример за хора с т.нар. високо функционираща депресия. Днешният блог пост е посветен на това да разгледаме повече за това какво представлява високо функциониращата депресия – как се проявава и по какво да я познаем.

Високо функциониращата депресия е още известна като депресията на перфекционистите. Най-големият риск за тези хора е,че те често не се чувстват наистина щастливи, но дори не си дават сметка, че страдат от депресия. Ето и списък с 9 показатели и модели на поведение, които могат да ни дадат яснота за това как изглежда тя в реалния живот :

  • Трудност да изразим щастие и радост – неща, които може би преди са ни доставяли удоволствие като ходене на йога или излизане с приятелки, вече ни се струват като истинско бреме или нещо, което всячески се опитваме да избегнем, защото би представлявало по-скоро усилие, отколкото подкрепа.
  • Постоянна критичност – към себе си и към другите. Считаме себе си като провал, шефът ни е идиот, гаджето ни ни подлудява, чувстваме, че животът е пълен абсурд. Този хроничен негативен патерн може да изглежда като нещо, което просто не можеш да спреш.
  • Постоянно съмнение в себе си – чудим се дали работим на подходящата за нас позиция, дали сме с правилния човек, несигурност какво да правим с живота си и дали сме на прав път.
  • Понижена енергия – Чувство на умора, цялостна липса на физическа, емоционална и психическа енергия. Сякаш постоянно носим товар на гърба си и всяко едно нещо през деня изглежда като тежко предизвикателство, с което трябва да се справим.
  • Раздразнителност и чести гневни изблици – Сякаш избухваш постоянно – партнъорът ти е казал нещо накриво, колегата ти е объркал проекта, детето ти е счупило любимата ти чаша. Ако сякаш постоянно се палиш за малки неща в повече от необходимото, това може да е знак за високо фунционираща депресия.
  • Малките неща ни се струват ужасно трудни – изпълнението на  всяко едно задължение ни изглежда като огромно усилие или се усещаме крайно стресирани от неща, на които не сме отдавали толкова значение преди.
  • Чувство на вина и тревожност за миналото и бъдещето – постоянна тревожност за това дали сме избрали правилната за нас кариера, дали сме с подходящия партнъор, ще можем ли да си платим наема,кой ще се грижи за родителите ни като остреят. Тези притеснения възникват у всеки един от нас, но ако постоянно се тревожим за миналото и бъдещето,то това може би не е ‘‘нормално‘‘ притеснение.
  • Цялостно усещане за тъга – през по-голямата част от времето усещаме тъга и безпомощност, които не можем да си обясним.
  • Невъзможност да си дадем почивка – постоянно си търсим нещо, с което да сме ангажирани – Не можем да си позволим да забавим темпото и да скучаем или не правим нищо заради ‘‘неудобните“ мислите , които веднага възникват в съзнанието ни.

В даден момент от живота ни е напълно възможно да се припознаем във всяка една или някои от точките в горепосочения списък.  Понижената енергия, чувство на тъга или раздразнителност след дълъг работен ден са нормални човешки преживявания и по никакъв начин не се опитвам да ги патологизирам. Когато обаче те станат постоянна част от живота ни, за дълги периоди от време – месеци или дори години,  е възможно да става въпрос за нещо повече от ‘‘просто‘‘ безпокойство и тревожност.

Независмо, че за разлика от т.нар. депресивно разстройство, с високо фунциониращата депресия привидно можем да се удържаме и да се справяме с ежедневните си задължения, в дългосрочен план тя също крие своите рискове.  С цел “овладяване“ на гореописаните  симптоми често се отключват негативни коупинг стратегии, както и други съпътстващи разстройства като разстройства на храненето или употреба на алкохол и/или психоактивни вещества. В този смисъл е важно да се погрижим за себе си, да потърсим подкрепа и да работим по един адаптивен начин за овладяване на високо функционираща депресия.

Автор :

Филипа Велкова

1 Comment
  • Claudia Clement
    Posted at 14:16h, 02 август Отговор

    Hi, We are wondering if you would be interested in our service, where we can provide you with a dofollow link from Amazon (DA 96) back to sinergia.bg?

    The price is just $67 per link, via Paypal.

    To explain what DA is and the benefit for your website, along with a sample of an existing link, please read here: https://pastelink.net/1nm60

    If you’d be interested in learning more, reply to this email but please make sure you include the word INTERESTED in the subject line field, so we can get to your reply sooner.

    Kind Regards,
    Claudia

Post A Comment